Skip to content

Det danska källmaterialet innan 1658…

25 maj, 2010

Den svenska avogheten till Danmark är lustig!

När jag först började undersöka de danska arkiven var det längderna (mantalslängder och jordeböcker) och brev som bifogats till längderna som jag trodde var det intressanta. I förbifarten fotade jag förra gången själva räkenskaperna. När jag gick igenom fotona upptäckte jag att räkenskaperrna innhöll nåt mycket intressant. Nämligen längder över:

* En del betalda böter till tingen (vilka vet jag inte exakt ännu).

* Betalda böter för lägesmål, dvs äktenskapsbrott och liknande.

* Redovisad skatt över intäkter från bärgning av vrak (i vissa fall).

Allt detta med namn och bostadsort (by).

Plus:

* Längder över ägarbyten, arrendeinnehavarbyten, för de hemman som finns nämnda i jordeböckerna. Komplett med företrädare, efterträdare och släktskap (om de var släkt) plus ibland hustruns namn (om hustrun ärvde hemmanet). Om den nye ägaren kom från någon annan ort inkluderades ofta orten personen kom från.

Jag har suttit idag och fotat ca 500 sidor sådana längder från 1635 till 1658 för Luggude härad (plus några Södra åsbo härad).

Dessa mikrofilmer har funnits i danska arkiv och ett urval har funnits i svenska i 50 – 60 år. Ändå har ingen tydligen ingen på allvar utforskat dessa längder ännu.

Plötsligt känns det intressant. Det borde plötsligt bli ganska lätt att komma bak till mitten av 1550-talet i forskningen i de gamla danska bygderna.

Men…

ÄR DET NÅGON SOM VET VARFÖR KÄLLORNA LEGAT OANVÄNDA OCH VARFÖR, SÅ VITT JAG VET, INGEN BRYTT SIG OM ATT ENS GÖRA EN YTLIG UNDERSÖKNING AV MATERIALET?

Ärligt talat verkar Svenska Riksarkivets policy när det gäller detta material vara galen.

Hårda ord men sanna!

/Torbjörn Jerlerup

8 kommentarer leave one →
  1. 3 juni, 2010 14:09

    Vilket roligt jobb du lägger ner! Kommer du att göra det tillgängligt för andra, t.ex. på skiva eller online på något vis? Vi är säkert många som betalar en slant för tillgängligheten!

  2. 3 juni, 2010 15:01

    http://www.vitriol.se finns redan en zip-fil med de viktigaste källorna som man kan ladda hem. (Fotat av från en skärm. Kan läsas, inte toppskick.) Jag ska lägga ut avskrifter senare i år (har många) och har en serie ridefogde-räkenskaper för Luggude som ska ut också, så snart jag skrivit en presentation över materialet och besökt Köpenhamn igen.

  3. 3 juni, 2010 20:05

    Tack för att du delar med dig!!

  4. Roback permalink
    6 juli, 2010 12:57

    Som sagt, om du kollar runt lite så är det flera som använt detta material, inklusive undertecknad. Ett av de senaste exemplen är Stefan Perssons bok ”Gränsbygd och svenskkrig”.

    Om man nu skall rikta kritik även mot danska RA är det synd att de inte lånar ut rullfilmerna till oss hembygds- och släktforskare här i Sverige. Har inget emot att ta en tur till Köpenhamn då och då men det hade varit trevligt att få hem rullfimerna till bibiloteket.

  5. Roback permalink
    6 juli, 2010 12:58

    … litet förtydligande ang. att jag också använt materialet. Jag menar då för min högst privata del, inget jag publicerat.

  6. Roback permalink
    6 juli, 2010 13:05

    Jo, glömde en sak. Jag har ganska så säkra uppgifter om att Arkiv Digital ligger i förhandlingar med Danska Rigsarkivet om att digitalisera materialet. Genom att plåta av det. Man får hoppas att detta ”rykte” är sant för det skulle underlätta för oss ”amatörer” som forskar i det gamla ”Östdanmark”.

  7. 6 juli, 2010 14:29

    Tack för dina kommentarer. Det behövs en debatt om materialet: En hel del av det behöver nyfotograferas, de gamla mormonfilmerna är usla!

    /T

  8. Henrik Karlsson permalink
    6 mars, 2016 11:29

    Konstigt om danska RA inte lånar ut filmerna. Jag har fått låna hem alla som gäller Bohuslän, via biblioteket, men det var ju några år sedan…
    Toppen om AD tar sig an detta arkiv, förhoppningsvis hela.

Kommentera

