Skip to content

Ridefogderäkenskaperna i de danska arkiven…

2 juni, 2010

Sen sist har jag ägnat mycket tid åt att studera de s.k. ”ovissa inkomsterna”, eller ”ridefogdens räkenskaper” i räkenskaperna för danska län i det som senare blev Sverige. Det finns nämligen en ovärderlig källa till information där, skatterna som betalades vid fastighetsöverlåtelser och böteslängderna.

Jag tror jag har fotat av uppgifter som bör röra ca 80-90% av ALLA fastighetsöverlåtelserna och köpen av hemman, av den typ som registrerades i jordeböckerna (dvs motsvarande skatte och kronobönder), i Luggude härad mellan 1609 och 1651. Plus spridda år före och efter. Plus också 80-90% av de böter som skulle inbetalas till ridefogden i vart härad, lägersmål (äktenskapsmål, enkelt hor och sånt) och en del andra böter. Allt med personuppgifter och ort, samt i fråga om överlåtelserna, köpen, och liknande, uppgifter om förra och tillträdande ägare plus släktskap, om släktskap fanns.

Den här skatten ska jag lägga ut på www.vitriol.se när jag sorterat det och kollat en del saker. ca 800 foton på sidor. På var sida 5-30 personuppgifter.

Motsvarande uppgifter finns givetvis för alla de f.d. danska länen, från Jämtland i norr till Älvsborg och Kalmar (ja de har varit danska län en kort tid) till Malmö i söder. Jag har bara fotat delar av det som rör delar av Luggude härad i Helsingborgs Län.

Det finns en aktiv diskussion om detta i Danmark. Sök på stedsmaal/stedsmål och husbondhold i google så ser ni. Många har lagt ut avskrifter av detta digra material. Tex se här: http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?nr=2&Kilde_id=1394&zoom=0.5

Det som skiljer det jag gör från den danska debatten är att få svenskar studerat det danska materialet. och har de det har de inte varit medvetna om att detta material finns och hur rikt det är.

Danskarna har tur. När mormonerna filmade det danska materialet filmade de HELA länsmaterialet, med ”bilagorna” också. I Sverige filmade de bara jordeböcker och mantalslängder.

/torbjörn

One Comment leave one →
  1. sten norell permalink
    23 juli, 2010 16:56

    Detta låter mycket intressant så jag ser fram emot vad du kommer med i framtiden. Och tack för det jobb du lägger ned.

Kommentera

