Skip to content

1641 års danska mantalslängd för Luggude Härad

4 september, 2010

Nu har jag kommit igång så smått med att reda ut vad jag vill göra med mitt material. Just nu orkar jag inte bygga en webbsida med mitt hembygdshistoriska material så jag väljer att lägga ut det pö om pö i PDF-format istället här på min blogg istället.

Först 1641 års mantalslängd för Luggude härad:

Först samtliga jordeigne bönder: Mantalslängd Luggude, Helsingborgs Län 1641-1
och sen samtliga festebönder: Mantalslängd Luggude, Helsingborgs Län 1641-2

Festebönder var bönder som innehade bruksrätt över gård som tillhör jordägare. Efter att kontrakt slutits mellan jordägaren (kungen, kyrkan eller godsägare) kunde inte kontraktet upphävas förrän efter kontraktsägarens död då ägaren var tvungen att finna en ny fester, dvs brukare av gården.

Kontraktsägaren skulle betala landegilde (skatt) till ägaren och dessutom göra dagsverken, s.k. ”hoveri” åt ägaren av gården. Dessa festebönder ska inte förväxlas med de gårdar som helt ägdes av adeln.

Jordegna bönder var vad man kan kalla de självägande bönderna.

No comments yet

Kommentera

