Skip to content

Mandelgrenska samlingen i Lund

29 september, 2010

Mandelgrenska samlingarna

På fredag ska jag undersöka vad som finns i Mandelgrenska samlingen på Folklivsarkivet i Lund. Nils Månsson Mandelgren föddes i byn Ingelsträde, i Väsby Socken, och har skrivit ner en massa minnen från folk i trakten. Kanske det finns berättelser av dina eller mina släktingar från 1850-talet?

Det ska dessutom finnas en mapp, Kullamappen, som jag är speciellt intresserad av. Där har Mandelgren forskat i den s.k. Kullasläkten. Det är troligen där som en del uppgifter finns som cirkulerat fritt i många år på internet utan källhänvisningar.

Jag kommer att rapportera om mina fynd där under helgen!

http://www.lu.se/folklivsarkivet/samlingar/mandelgrenska-samlingen

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

No comments yet

Kommentera

