Hoppa till innehåll

Ur Nils Månsson Mandelgrens släktforskning

4 oktober, 2010

I fredags var jag på Folklivsarkivet i Lund och tittade på Nils Månsson mandelgrens efterlämnade papper från 1800-talet. Jag tittade på vad han skrev om Kullabygden. Det var intressant. Hans släktforskning från 1870-talet finns kvar. han intresserade sig mycket för den s.k. Kullasläkten. Det var därför jag hade åkt till Lund. Jag hoppades hitta information om Kullasläktens ursprung.

Men jag hittade inte mycket matnyttigt om just det jag letade efter. Månssons forskning inleds ungefär där min forskning slutar, alltså 1700talets början. Men jag blev imponerad av Månssons släktforskning. Han var grundlig och har gjort ett bra jobb i att kartlägga Nils Trulssons efterkommande, men han visste inte mycket om Nils pappa Truls Andersson; än mindre om hans föräldrar.

Här har ni några smakprov från hans forskning. Det visar hur man släktforskade för 140 år sen. Först denna tavla över Truls Nilssons son Nils Nilsson på Kullas, efterkommande. Klicka på den för en större bild.

Här nedan ser ni ett exempel på en ansedel. Månsson var noggrann och kommunicerade med präster från hela Skåne och beställde utdrag ur husförhörslängder och kyrkoböcker.

En lista till. Nils Trulssons son, Nils Nilsson och hans barn, bland annat Nils NilsonKullenberg. Hans forskning kan jämföras med en nutida, tex den av Martin Brandt.

Och här, en fastighetslista med anteckningar från forskning i Mantalslänngder.

Angående Kullasläkten ritade Månsson upp detta stamträd över Kullasläkten. Klicka på den för en större bild.

Stamtavla Nils Månsson mandelgren Nils Trulsson Kullagården

Som ni ser hittar ni Nils Trulsson, stamfadern för Kullasläkten längst ner!

Det finns en hel del intressant material i Trulssons anteckningar. Främst sånt som rör berättelser om det förflutna som folk under 1800-talet berättade för Månsson själv.

Jag återkommer till materialet senare.

One Comment leave one →
  1. Gunilla Westermark permalink
    25 juli, 2019 20:13

    Hej, det var intressant läsning. Jag har ärvt en tavla som ska vara ett självporträtt av en släkting till NMM. Hon ska heta Gerda och vara dotter till NMM, men NMM verkar inte haft några barn. Har du hittat någon Gerda i hans närhet?

    Hälsningar

    Gunilla

Lämna en kommentar